Blendas bekännelser

Tänkte att jag skulle börja med att tipsa er om bra böcker som jag läst. Det är ju såå kul att läsa (det tycker i alla fall jag) om man har tid att göra det dvs haha. Men det kan vara skönt att bara koppla av med en bok ibland och komma bort från nuet ett tag om ni förstår vad jag menar? :) Så här kommer mitt första boktips:

Boktips: Blendas bekännelser

Jag tror du ska försöka hitta en på Heavy is hot, sa expediten, som nog var i min ålder. Hon såg medlidsamt på mig, sådär som smala, normala tjejer brukade se på mig. Heavy is hot...jävla tantaffär. Deras bikinisar liknade något mittemellan skottsäkra västar och fallskärmar.Jag ville ha något läckert ju. Något litet..något gulligt. Herregud, jag har ju faktiskt inte så jäkla stora tuttar, vädjade jag till mig själv. På väg ut snodde jag en flaska schampoo i sminkavdelningen. Någon tröst skulle jag ha efter förödmjukelsen.

Blenda har just gått ut gymnasiet. Hon vet inte vad hon vill ägna sig åt i livet, alla vägar verkar stängda för en sån som hon. Det allt överskuggande problemet är hennes enorma vikt. 114 kilo. Och hon älskar mat. Hon tröstäter trotsigt, och sommarjobbet på pizzerian är inte precis till någon hjälp om hon skulle vilja ta itu med sitt problem. De vill hon egentligen inte, för hon anser att alla har rätt att se ut hur de vill. Vi får följa henne under en het sommar i Göteborg och Aten, träffa hennes familj och hennes vänner och se hur hon till sist hittar sin väg i livet. Hon har en talang nämligen och hon blir INTE en trådsmal sylfid när hon väl funnit sin plats i tillvaron. Men hon lyckas.

En rolig och djupt engagerande roman om en tjock tjej som vägrar att ge upp sin stolthet och sina drömmar fastän nästan ingen tror på henne.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0